Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

FW: ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

 

Feed: FIMOTRO
Posted on: Sunday, November 11, 2012 2:51 PM
Author: noreply@blogger.com (fimotro)
Subject: ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Ρεπορτάζ : Δημήτρης Διαμαντίδης
(από την Ημερησία)
Αγορά σε ελεύθερη πτώση» με κατάρρευση πολλών τοπικών λιανεμπορικών αλυσίδων και συρρίκνωση της παρουσίας ακόμη και πολυεθνικών επιχειρήσεων είναι η Θεσσαλονίκη, η οποία μέχρι πριν 4 - 5 χρόνια αποτελούσε πύλη...
εισόδου για ανάλογα δίκτυα καταστημάτων, που εισέρχονταν στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.

«Όποιος πετύχει στη Θεσσαλονίκη, πετυχαίνει παντού στην Ελλάδα», υπογράμμιζαν με έμφαση στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας εκπρόσωποι λιανεμπορικών αλυσίδων. Οι ξένες αλυσίδες μάλιστα πραγματοποιούσαν το «εναρκτήριο λάκτισμά» τους από τη συμπρωτεύουσα, προκειμένου να αναπτυχθούν, καθώς η Θεσσαλονίκη ήταν η πιο αντιπροσωπευτική μορφή αγοράς πανελλαδικά, από πλευράς πληθυσμού, αγοραστικής δύναμης και συμπεριφοράς των καταναλωτών.

Οι αλυσίδες hard-discount Lidl, Plus και Aldi, τα σούπερ-μάρκετ της Carrefour - Μαρινόπουλος, αλλά και οι Foot-Locker (υπόδηση), Grand Optical (οπτικά), Media Markt, έθεσαν αρχικά τουλάχιστον τις βάσεις εξάπλωσης τους στη χώρα μας από τη Θεσσαλονίκη. Εκ του σύνεγγυς και πολλά τοπικά δίκτυα σε αρκετούς κλάδους, όπως η ένδυση, τα παιχνίδια, η εστίαση κ.ά., επέλεγαν, αφού εδραίωναν τη θέση τους στη συμπρωτεύουσα, να αναπτυχθούν και νοτιότερα φθάνοντας πολλά απ' αυτά και στην Αττική.

Σήμερα η κατάσταση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη και βαίνει περαιτέρω φθίνουσα, καθώς ορισμένες από τις σημαντικότερες εμπορικές οδούς της πόλης σταδιακά «ερημοποιούνται» με εκατοντάδες κλειστά καταστήματα, ενώ κάθε ημέρα προστίθενται και άλλα, αφού το ζοφερό τοπίο προς το παρόν δεν δείχνει να είναι αναστρέψιμο.

Στην πορεία αυτή των τελευταίων ετών πολλά από τα ξένα δίκτυα, όπως λ.χ. οι αλυσίδες Plus και Aldi, αποχώρησαν από τη Θεσσαλονίκη και εν γένει από την ελληνική αγορά, ενώ άλλοι όμιλοι περιόρισαν την παρουσία τους, όπως με την αναστολή δραστηριότητας στο κατάστημα ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών ειδών Saturn στην ανατολική πλευρά της πόλης.

Σχεδόν όλες οι αλυσίδες, ελληνικές και ξένες, αναδιάρθρωσαν την παρουσία τους, ενώ και πάλι εν μέσω κρίσης, ορισμένες πρωτοβουλίες, σημάδια των καιρών, όπως το Mega Bazaar της Lidl (αποκλειστικά με μη τρόφιμα), δοκιμάζονται για πρώτη φορά στην πόλη.

Η επέλαση των νοτίων
Ενισχυμένη παρουσία έχουν οι εξ Αττικής ορμώμενες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ, οι οποίες έχοντας εν πολλοίς καλύψει την αγορά της πρωτεύουσας, επεκτάθηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας βορειότερα.

Τα εμπορικά κέντρα στη Θεσσαλονίκη, που ήταν επίσης από τα πρώτα πανελλαδικά, παρουσιάζουν μία διφορούμενη εικόνα, καθώς άλλα, όπως το Mediterranean Cosmos, τηρουμένων των αναλογιών, πηγαίνουν καλά και άλλα, όπως το City Gate στα δυτικά της πόλης αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα. Το τελευταίο ανήκει σ' ένα από τα μεγαλύτερα funds διαχείρισης ακινήτων διεθνώς, στο αυστραλιανό APN Property Group, που έχει βάλει ως στόχο την ταχύτερη δυνατή απεμπλοκή του από την Ελλάδα.

Ο ευρωπαϊκός «βραχίονας» του APN Group, που διαθέτει κεφάλαια υπό διαχείριση 2,45 δισ. δολάρια και 18 διαφορετικά funds παγκοσμίως (στοιχεία 2011), είχε εξαγοράσει προ ετών από την Carrefour, έναντι 135 εκατ. ευρώ, τόσο το City Gate, όσο και ένα portfolio 16 υπερμάρκετ της Carrefour - Μαρινόπουλος πανελλαδικά.

Για την κατασκευή του City Gate επενδύθηκαν αρχικά κεφάλαια άνω των 80 εκατ. ευρώ, αλλά μεγάλη απώλεια ήταν η παύση λειτουργίας του συγκροτήματος κινηματογράφων (multiplex) Ster, που λειτουργούσε από το 2005 και διέθετε επτά αίθουσες, αλλά και θερινό σινεμά.

Ο όμιλος APN αναζητά εδώ και καιρό αγοραστή για το City Gate, ενώ «πωλητήριο» έχει βάλει και στο πακέτο των δεκαέξι υπερμάρκετ, που το διαχειρίζεται, μέσω ξεχωριστού fund, του APN Champion Retail Fund.

Τα τελευταία τρία χρόνια πολλά ακόμη επώνυμα καταστήματα στην πόλη έκλεισαν, όπως αρκετά από τα σήματα, που είχε αναπτύξει στην ελληνική αγορά ο όμιλος της Sato, σημεία πώλησης της Multirama, το δίκτυο της αλυσίδας Metropolis, ενώ το Planet Home του ομίλου Γιαννούλα στη Θεσσαλονίκη, που αποτέλεσε επένδυση 7,9 εκατ. ευρώ, δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει σχεδόν ποτέ. Τελευταίο κρούσμα στον μακρύ κατάλογο «λουκέτων» καταστημάτων, που ανήκουν σε αλυσίδες, τα δύο McDonald's, τα οποία έκλεισαν πριν από λίγες ημέρες στην ανατολική Θεσσαλονίκη, περιορίζοντας το δίκτυο της πολυεθνικής στη συμπρωτεύουσα.

Οι ευκαιρίες
Βέβαια η κρίση γεννά και ευκαιρίες, καθώς και κενά στην αγορά, που τα αξιοποιούν αλυσίδες, όπως το κατάστημα πώλησης παιχνιδιών Μουστάκας, που πρόσφατα εγκαινίασε τη λειτουργία του πρώτου σημείου πώλησής του στη Θεσσαλονίκη. Την ίδια στιγμή, η αδυναμία των τοπικών δικτύων να αντεπεξέλθουν στην υπέρμετρη πτώση της καταναλωτικής ζήτησης έδωσε το απαραίτητο «πάτημα», κυρίως στις πολυεθνικές επιχειρήσεις να τις «αποτελειώσουν», δημιουργώντας νέα σημεία πώλησης σε προνομιακά ξενοίκιαστα καταστήματα ή οξύνοντας τον τιμολογιακό ανταγωνισμό.

Σε πλεονεκτική θέση εμφανίζονται να είναι και τα λιανεμπορικά δίκτυα από την Αθήνα, καθώς έχουν κατά κανόνα καλύτερη πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό και αντλούν πρωταρχικά τη δύναμη τους από την μεγαλύτερη αγορά της χώρας, αυτή της Αττικής.

Έτσι, αλυσίδες από τη συμπρωτεύουσα, όπως η Κου-Κου (παιχνίδια), η Φωκάς και η Fena, αντιμετωπίζουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τελευταία, η οποία για να επιβιώσει, περιόρισε την παρουσία της στο κατάστημα, απ' το οποίο ξεκίνησε να αναπτύσσεται, στον Φοίνικα Θεσσαλονίκης.

Μείωση τιμών
Σε μια προσπάθεια να τονωθεί η κίνηση στην αγορά, οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου της Θεσσαλονίκης προτρέπουν τους συναδέλφους τους να κατεβάσουν τις τιμές σε επιλεγμένα προϊόντα. Στο πλαίσιο αυτό και πριν από λίγα 24ωρα, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, στην προσπάθειά του να υπάρξει αναθέρμανση της αγοράς, αλλά και στήριξη του εισοδήματος και της ψυχολογίας του καταναλωτή, κάλεσε τους τελευταίους, αλλά και τους επισκέπτες της πόλης, από τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου έως το Σάββατο 24 Νοεμβρίου, να κάνουν τις αγορές τους στα καταστήματα της Θεσσαλονίκης, επωφελούμενοι ειδικών χαμηλών τιμών.

Με την πρωτοβουλία αυτή ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης επιχειρεί για μία ακόμη φορά να ανακόψει τη δυναμική από το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos της Lamda Development. Το τελευταίο είναι ίσως το μοναδικό σημείο στη Θεσσαλονίκη, όπου η πτώση του κύκλου εργασιών των καταστημάτων το 2011 ήταν μόλις 8%, η επισκεψιμότητα συρρικνώθηκε κατά 4% και η επαναλαμβανόμενη κερδοφορία παρουσίασε κάμψη κατά 13,5%. Τα δεδομένα αυτά, σε σύγκριση με την υπόλοιπη αγορά, κρίνονται εξαιρετικά και γι' αυτό το Mediterranean Cosmos έχει μέχρι στιγμής κατορθώσει να καλύπτει με νέες «αφίξεις» καταστημάτων όσα σημεία του μένουν κενά.


View article...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου